Onze website gebruikt cookies om onze website te verbeteren. Meer informatie
Sluit dit venster

Experience the brand

Je merkpositionering als fundament van je organisatie


Elke organisatie die zichzelf als ‘merk’ ziet of meer wil gaan zien, heeft een goed fundament nodig. Beginnend bij een heldere missie, visie, ambitie en strategie, slagen sterke merken erin te groeien en hun markten te domineren. Niet alleen door te investeren in externe beïnvloeding met bijvoorbeeld campagnes, maar juist door hier intern op te sturen en ook de klantinteracties mee te laden.

“Een merk is wat mensen denken, voelen en zeggen op basis van de optelsom van al hun ervaringen die ze met het merk associëren. Dit is een (subjectieve) perceptie, grotendeels door (onbewuste) emoties en menselijke waarden bepaald.”

Zoals deze definitie zegt is het merk een optelsom, en veel meer dan de laatste campagne. We zien graag dat het merk niet alleen betekenis heeft in de werving van nieuwe klanten, maar juist ook waarde levert voor bestaande klanten. We spreken van een 9+ merk als het daadwerkelijk emotionele betekenis heeft voor het leven van klanten. Een merk dat hun leven beter maakt, verbinding geeft en dat ze aanbevelen.

Een sterke positionering van de organisatie en het merk vraagt als eerste kwalitatief inzicht in diepgaande emotionele klantbehoeften, verwachtingen en wensen van klanten. Juist deze emotionele beleving is dé basis voor het merk. Want merken bouw je primair op emoties. Altuïtion heeft een exclusieve Nederlandse licentie van de ZMET®-onderzoekmethodiek. Traditioneel kwalitatief marktonderzoek is per definitie gebaseerd op denkbeelden en behoeften waarvan de consument zich bewust is en dus kan verwoorden. Wetenschappelijk is echter vastgesteld dat mensen 90-95% van hun beslissingen in het ‘onbewuste’ deel van hun brein nemen. Dat wat ons werkelijk beweegt is met traditionele marktonderzoeksmethoden niet te achterhalen maar juist het meest essentiële deel.

De volgende stap na het vergaren van diepgaande klantinzichten, is het maken van de juiste keuzes om tot een unieke merkessentie te komen. Teruggebracht in slechts enkele zinnen, want focus en consistentie zijn nog steeds cruciaal voor elk merk. Dit leggen we vast in het merkpositioneringsdocument waarin bouwstenen als centrale klantinzichten, category entry points, merkessentie, merkbelofte en merk(communicatie)strategie de kern vormen.

Als derde stap maken we de vertaalslag van de nieuwe merkpositionering naar de meest relevante touch points in de klantreis en gidsende principes voor medewerkersgedrag. Zodat heel helder is waar de beleving van het merk (nieuwe) klanten het meest raakt en aan je bindt. Waarbij medewerkers duidelijk voor ogen krijgen wat er vanuit het merk gedacht van hen verwacht wordt en hoe ze dat in praktijk brengen.

 

 

 


 

Customer Journey Management


Samen succesvol sturen op customer excellence


Lees verder

Customer Journey
Mining


Fact-based Customer Journey Management


Lees verder

Customer Journey
Making


Onderscheidende, relevante en impactvolle experiences  


Lees verder

Klantcases

Apenheul

Bekijk case

Rabobank

Bekijk case



Meer klantcases

Wilt u een 9+ organisatie worden en excelleren in emotionele klant- en medewerkersbeleving?

We kunnen u hier alles over vertellen en geven graag antwoord op al uw vragen!

Neem contact met ons op Ik mail mijn vraag

Elke 9+ ervaring
vergroot het enthousiasme en het succes.

- Stephan van Slooten, Managing Partner

Ik beleef me helemaal gek elke dag en met veel plezier!

- Wilfred Achthoven, Managing Partner