ZMET®: Toegang tot het onbewuste
Traditioneel kwalitatief marktonderzoek is doorgaans niet alleen kostbaar, het kent ook zijn beperkingen. Want deze vorm van onderzoek is per definitie gebaseerd op denkbeelden en behoeften waarvan de consument zich bewust is, en derhalve kan verwoorden.
Wetenschappelijk is echter vastgesteld dat het overgrote deel van onze beslissingen in het ‘onbewuste’ deel van ons brein genomen worden. Dat wat ons werkelijk beweegt, laat zich met de traditionele marktonderzoeksmethoden dus niet zomaar verwoorden.
De gepatenteerde onderzoeksmethode ZMET® legt die ‘verborgen beweegredenen’ echter wél bloot. ZMET® is ontwikkeld door prof. Gerald Zaltman aan de Harvard Business School en gebaseerd op de meest recente ontwikkelingen in de sociale, psychologische en biologische wetenschappen. De methode maakt gebruik van de wetenschap dat 90 tot 95% van onze gedachtegang in het onbewuste brein plaatsheeft, en dan ook nog voornamelijk in de vorm van beelden.
Kenmerken ZMET®-methode
-
gebaseerd op de kracht van metaforen
-
respondenten brengen zelf beelden in
-
één op één interviews van 2 uur
-
7 psychologische oefeningen
-
12 tot 16 interviews volstaan
-
sterke gemeenschappelijkheid in klantbeleving vormt de basis voor klantgerichtheid
Licentie ZMET®
"Altuïtion has an exclusive license within the Netherlands to use the patented ZMET® method developed by Gerald Zaltman at the Harvard Business School. The ZMET® patent (USA Patent Number 5,436,830) is owned by Olson Zaltman & Associates, LLC. This license is authorized by Olson Zaltman & Associates, LLC."