Onze website gebruikt cookies om onze website te verbeteren. Meer informatie
Sluit dit venster

Case: Politie

Waakzaam en dienstbaar tot de laatste dag

In opdracht van de Nationale Politie voerde Altuïtion afgelopen periode twee Employee Journeys uit bij de Regionale Eenheid Limburg. Eén daarvan richtte zich op de laatste fase van de loopbaan, de ander juist op het begin. Projectleider Joris Willems van Altuïtion vertelt welke inzichten beide Journeys opleverden en tot welke ‘blueprints’ die leidden. “Je wordt niet zomaar politieagent, en al zeker niet in deze tijd.”

Werken bij de politie is ongelooflijk intensief. Lichamelijk, maar vooral ook mentaal. Veel agenten worstelen dan ook met het vinden van een goede werk/privé-balans, met name in het begin van hun carrière als werk en jonge kinderen gecombineerd moeten worden. Politiemensen in de laatste fase van hun loopbaan hebben vaak juist moeite om ‘de rit uit te zitten’: seen all, done all – maar hoe hou ik voldoende energie om mijn dagelijks werk naar behoren én met voldoening uit te voeren tot aan mijn pensionering?

Met deze twee Employee Journeys is Altuïtion aan de slag gegaan op verzoek van de Nationale Politie. Beide Journeys startten met intensief belevingsonderzoek, vertelt projectleider Joris Willems. “Om met de zogeheten 55+ Journey te beginnen: we merkten al snel dat iedereen die in die levensfase bij de Politie werkt er al een hele carrière op heeft zitten. Dertig plus dienstjaren is geen uitzondering. Ze hebben ook allemaal behoorlijk wat heftige dingen meegemaakt in hun werk. En de maatschappij is enorm veranderd: digitalisering, verharding en professionalisering van de crime scene, sterk verminderd respect voor gezagsdragers, noem maar op. Sommigen kunnen daar redelijk goed mee omgaan, maar er is zeker ook een grote groep voor wie dat, allemaal opgeteld, het laatste traject tot de pensionering behoorlijk zwaar maakt. Eens te meer omdat dat traject vaak nog wel meer dan tien jaar duurt. Aan de hand van de inzichten uit het belevingsonderzoek zijn we daarom samen met de Eenheid Limburg een aantal ideeën gaan ontwikkelen.”


Extra erkenning

De inzichten uit de zogeheten ‘55+ Journey’ leidden tot een aantal ‘blue prints’ – blauwdrukken van mogelijke oplossingen, zoals Willems het verwoordt. “Voor ons werd duidelijk dat de crux zit aan de voorkant van het traject. Ofwel: wat kun je doen om ervoor te zorgen dat waardevolle professionals niet voortijdig afhaken, en worden ondersteund door de politieorganisatie om er nog het maximale uit te halen? Als antwoord op die vraag hebben we het concept ‘het Korps van Verdienste’ ontwikkeld. Een soort exclusieve ‘jaarclub’ waar je op zeker moment toegang toe krijgt en waar je intervisie-sessies kunt doen met collega’s in dezelfde situatie. Maar waar je ook de mogelijkheid krijgt om nog iets te leren wat je echt interesseert en meerwaarde heeft voor de politieorganisatie – denk aan een parttimebaan als wapenexpert of politiehondentrainer. Of waar je jouw specifieke expertise kunt overdragen aan de jongere generatie. Kortom: een platform creëren waar agenten in de laatste fase van hun loopbaan een stukje extra erkenning uit kunnen halen.”

Een tweede idee was de ‘personal bucketlist’: visualiseer als agent wat je nog graag als professional of privépersoon voor elkaar zou  willen boksen en geef aan hoe de politieorganisatie daarbij zou kunnen helpen. Willems: “Is jouw droom om nog een keer met een team agenten de Mont Ventoux te beklimmen? Cool. Gaan we samen waar maken. Want mensen die dingen gaan visualiseren, gaan het uiteindelijk ook doen.”


Tropenrooster

De tweede Journey – gericht op work/life balance – leverde eveneens een aantal concrete ideeën op. “In deze Journey werd ons vooral duidelijk dat jonge agenten op zoek zijn naar erkenning van hun situatie door hun leidinggevenden. Je wordt niet zomaar politieagent, en al zeker niet in deze tijd. Als je dan ook nog thuis permanent een tropenrooster draait met jonge kinderen, dan kan dat op zeker moment wel gaan wringen – zeker als de korpsleiding daar geen oog voor lijkt te hebben”, zegt Willems.

Altuïtion bedacht daarom om te beginnen het concept van de ‘Starterskit’: een ‘zwangerschapsbox’ voor agenten die een kind verwachten. Willems: “Domweg als signaal: we beseffen dat de komende jaren voor jou en je partner tropenjaren zullen worden. En dit is wat je van ons als organisatie kunt verwachten. We gaan het regelen als je op momenten iets extra’s nodig hebt, en we staan achter je in deze hectische periode.” Een tweede idee betrof een online platform voor kinderopvang, exclusief voor en door de politie. Gedachte: als je moet assisteren in een noodsituatie, of een extra dienst moet draaien – wie kan dan beter je kind van school halen dan één van je eigen collega’s of de partner daarvan?


Geen machocultuur maar kwetsbaarheden tonen

De Regionale Eenheid Limburg bekijkt op dit moment wat er nodig is om  deze en aantal andere concepten in praktijk te realiseren. Willems: “Voor Altuïtion was dit een niet-alledaagse opdracht, maar wel een heel inspirerende. Mensen denken vaak dat de politieorganisatie ambtelijk is en er een machocultuur heerst. Onze ervaring is echter dat het juist een organisatie is die open staat voor nieuwe ideeën, en waarin mensen zeer bereid zijn om mee te denken en zeker ook hun kwetsbaarheden durven tonen.”

 
 

Meer klantcases

Bavaria

Bekijk case

Rabobank

Bekijk case

Interpolis

Bekijk case

















Bekijk meer klantcases

Wilt u een 9+ organisatie worden en excelleren in emotionele klant- en medewerkersbeleving?

We kunnen u hier alles over vertellen en geven graag antwoord op al uw vragen!

Neem contact met mij op Ik mail mijn vraag

Elke 9+ ervaring
vergroot het enthousiasme en het succes.

- Stephan van Slooten