De Employee Journey: naar een optimale medewerkersbeleving
Customer Journeys worden meestal ingezet om de (functionele en emotionele) beleving van klanten/cliënten/patiënten in kaart te brengen. De techniek leent zich echter ook uitstekend om meer inzicht te krijgen in wat de eigen medewerkers ervaren. We noemen deze variant de Employee Journey.
In een Employee Journey helpen we organisaties om vanuit het perspectief van een (nieuwe) medewerker te begrijpen hoe deze zijn/haar werkweek ervaart (bijvoorbeeld: ‘een week uit het leven van een callcentermedewerker’).
In deze tijden van krapte op arbeidsmarkt is een veelgemaakte Employee Journey de zogeheten Onboarding Journey van nieuwe medewerkers. Hoe ervaren deze (functioneel en emotioneel) het selectieproces, de aanname, de indiensttreding en de eerste zes maanden in dienst? Wat gaat er goed – en wat kan er beter, zodat nieuwe medewerkers zich ook echt ‘thuis’ voelen in de onderneming?
Altuïtion heeft ruime ervaring in het uitvoeren en analyseren van Employee Journeys, inclusief het doen van belevingsinterviews met (nieuwe) medewerkers. Samen met onze opdrachtgevers bepalen we welke concrete verbeteringen er mogelijk zijn om tot een optimale medewerkersbeleving te komen (en dus tot optimale businessresultaten!).