Twee hoofdstromen-aanpak
Als we een 9+ Way of Working introduceren en uitbouwen, werken we met een twee hoofdstromen-aanpak. Om het emotionaliseren en humaniseren van de klantreis mogelijk maken op de werkvloer zorgen we ervoor dat:- Enerzijds multidisciplinaire teams concreet aan de slag gaan met customer journeys of episode journeys voor sleutelmomenten die er voor de klanten en de organisatie toe doen. Dat wat de teams ontwikkelen, testen, verbeteren en klaarstomen voor brede lancering, is uiteindelijk bedoeld als nieuwe standaard voor de hele organisatie;
- Anderzijds management en medewerkers vanaf dag een worden geïnspireerd en geactiveerd om elke dag voor de klant het verschil te gaan maken, en dit op te nemen in de dagdagelijkse manier van werken, afstemmen, over de volle breedte verbeteren en het vieren van successen.
Eigenaarschap is cruciaal voor een succesvolle 9+ Way of Working
In organisaties die meer en meer sturen op agile werken en op zelfsturing wordt er steeds meer gevraagd van medewerkers: zelf nadenken, flexibel zijn, proactief, afspraken nakomen en buiten de kaders durven handelen. Organisaties zoeken in deze context medewerkers die zich écht ontfermen over hun werk. Dat noemen we eigenaarschap: jezelf ergens over ontfermen en daarbij de volle verantwoordelijkheid nemen.
Voorwaarden voor eigenaarschap
Voor eigenaarschap zijn er volgens Pieter van der Haak (2018) drie intrinsieke voorwaarden en vier contextuele voorwaarden. De intrinsieke voorwaarden zijn willen - mensen in organisaties tonen meer eigenaarschap als ze het werk dat ze doen goed willen doen omwille van het werk zelf, kunnen – dit gaat over het hebben van voldoende vaardigheden en over zelfvertrouwen. Als je ergens aan begint, dan moet je het gevoel hebben dat je de klus aankunt, en betekenen – mensen hebben een diepe wens om betekenisvol te zijn voor de omgeving. De betekenis inzien van datgene wat je doet, helpt enorm om eigenaarschap te tonen. De vier contextuele voorwaarden zijn: regelruimte, vertrouwen, transparantie en overzicht.Met de 9+ Way of Working-aanpak organiseren we voor en met opdrachtgevers empowerment van teams en teamleiders, en stimuleren we eigenaarschap van afdelingen, vestigingen en teams namens de hele organisatie voor innovatie van (delen van) de klantreizen. En door dit breed te organiseren, stimuleren we eigenaarschap op individueel niveau.