De Signature Journey: inspiratie voor de merkbeleving
Hoewel doorgaans gericht op het optimaliseren en emotioneel verrijken van het proces van klantbediening, kan een Customer Journey ook uitstekend worden ingezet om de merkbeleving of merkwaarde van een organisatie te versterken. Daartoe heeft Altuïtion een speciale variant op de Customer Journey ontwikkeld, de zogeheten Signature Journey.
In een Signature Journey wordt op een specifieke manier ingespeeld op de zogeheten ‘momenten van de waarheid’, en wel zó dat ook de merkwaarden van de organisatie nog eens extra worden benadrukt en doorvertaald in de integrale dienstverlening.
Vaak worden in de Signature Journey ook extra momenten gedefinieerd, waar de organisatie als merk extra kansen ziet om waar te maken wat zij voor klanten wil betekenen (ook wel ‘momenten van het merk’ genoemd). Een Signature Journey is, kortom, een Customer Journey die door de organisatie als het ware van een eigen persoonlijke ‘handtekening’ is voorzien. Er wordt niet alleen een oplossing geboden voor de klant, maar ook wordt duidelijk gemaakt van wie deze oplossing afkomstig is.
Altuïtion voerde afgelopen jaren diverse Signature Journeys uit, onder meer voor Interpolis in het kader van haar merkbelofte ‘Glashelder’.