Onze website gebruikt cookies om onze website te verbeteren. Meer informatie
Sluit dit venster

Case: Sint Maartenskliniek

Sint Maartenskliniek: Zorg gaat veel verder dan de behandelkamer

De Sint Maartenskliniek is een expertisecentrum voor specialistische zorg op het gebied van houding en beweging. Naast hun toonaangevende rol binnen de Nederlandse zorg op het gebied van reumatologie, orthopedie, pijnbehandeling en revalidatie, hecht de Sint Maartenskliniek veel waarde aan de manier waarop patiënten de zorg beleven. Een goede patiëntbeleving is van waarde voor zowel kliniek als patiënt. Linda Lansdaal, bijna 4 jaar marketingadviseur bij de Sint Maartenskliniek, zegt hierover: “Ieder uurtje dat onze medewerkers investeren is kostbaar. Tegelijkertijd blijft het onze focus om kwaliteit na te streven op alle fronten en dus ook voor patiëntbeleving. De samenwerking met Altuïtion is dus ook een logische stap op weg naar het in kaart brengen van de huidige ervaring van onze patiënten en het designen van de gewenste beleving.”
 

Na eerder een succesvol traject binnen Orthopedie, werd ditmaal gekozen om de journey bij het Pijnbehandelcentrum te onderzoeken en te verbeteren. De belevingsinterviews die Altuïtion consultant Luc Kleijnen samen met de Sint Maartenskliniek afnam bij 12 patiënten, resulteerden in diverse belevingsthema’s. Voorbeelden zijn onder andere de wil van de patiënt om sterk te zijn en dit uit te stralen, maar ook het belang van betrokkenheid en deskundigheid vanuit de kliniek. Een uitgewerkte emotiecurve (een visuele weergave van de patiëntbeleving in de klantreis) gaf inzicht in het proces waar de patiënt gevoelsmatig doorheen gaat en bood aanwijsbare momenten om tastbare 9+ concepten te ontwikkelen, die de beleving kunnen verbeteren. Ideeën als de ‘Wachtverzachter’, om de wachtkamer te veraangenamen en de patiënt afleiding te bieden, of ‘het Dag-pijn-boek’, om voortgang bij te houden, ontstonden in een creatieve sessie met meerdere medewerkers van de Sint Maartenskliniek. Beide concepten zijn opgepakt en momenteel in ontwikkeling.

Een bijzonder aspect aan de samenwerking met de Sint Maartenskliniek, is het opleidingstraject dat is afgerond. 4 medewerkers zijn door Altuïtion opgeleid om zelfstandig diepte-interviews af te nemen en zelf het Patiënt journey traject te begeleiden. Linda Lansdaal: “Journeys zijn kostbare en intensieve trajecten. Wij vroegen ons af: ‘Moeten we dit niet zelfstandig kunnen?’. Zo besloten we een aantal mensen te laten opleiden. Wel houden we een vervolgtraject in stand met coaching van Altuïtion: interviews afnemen en analyseren is geen gemakkelijke taak, dus deze begeleiding is waardevol.”


Met een officieel certificaat werd het opleidingstraject afgesloten. Een mooi resultaat van een goede samenwerking met bruikbare uitkomsten die de kliniek naar een hoger niveau kunnen tillen. Linda Lansdaal: “Wij zijn enorm tevreden over het traject en het contact met Altuïtion. Ik raad het andere organisaties van harte aan.”

Meer klantcases

Apenheul

Bekijk case

Rabobank

Bekijk case

Signify

Bekijk case

















Bekijk meer klantcases

Wilt u een 9+ organisatie worden en excelleren in emotionele klant- en medewerkersbeleving?

We kunnen u hier alles over vertellen en geven graag antwoord op al uw vragen!

Neem contact met mij op Ik mail mijn vraag

Elke 9+ ervaring
vergroot het enthousiasme en het succes.

- Stephan van Slooten