Sluiten
01. De aanpak 02. Het proces 03. Het resultaat
De aanpak

In één keer goed

Met bijna vijf miljoen leden is de ANWB de grootste vereniging van ons land. De afdeling Customer Experience van de ANWB zorgt ervoor dat de dienstverlening nog klantgerichter wordt en dat de behoeften van leden nog beter in beeld worden gebracht. Bijvoorbeeld voor de behoeften bij de aanschaf van auto’s en bij de afhandeling van een melding van overlijden door partner of familielid. “Juist een organisatie die zó dicht bij haar leden staat als de ANWB, mag hier niets laten liggen.”

Klant aan het woord

“Tijdens deze workshops kwam het melden van een overlijden overtuigend naar boven als één van de processen waar zaken duidelijk voor verbetering vatbaar waren"

Eva van Eden, Customer Journey Specialist ANWB

Het proces

Het Customer Experience-team gebruikt verschillende methoden om naar de stem van het lid en zijn/haar behoeften te luisteren. Zo zijn met behulp van belevingsinterviews eind 2021 gesprekken gevoerd met consumenten om te achterhalen wat voor hen belangrijk is bij de aanschaf van een tweedehands auto. Niet alleen de rationele aanschaf van een voertuig maar juist de gedachten en gevoelens van kopers in dit hele proces namen ANWB’ers samen met Altuïtion onder de loep. In 12 interviews vroegen zij leden en niet-leden de hemd van het lijf over hun ervaringen met oriënteren, kiezen, proberen en uiteindelijk kopen van een auto. Verhelderend, waardevol en het levert ook grappige quotes op. Uitkomsten van deze gesprekken zijn op de kwantitatieve Journey gelegd. Dit leidde tot 3 concrete Momenten van de Waarheid waarop is ingezoomd. Per moment ontstonden 3 ideeën die over 3, 6 en 12 maanden daadwerkelijk geïmplementeerd konden worden. Kortom: van idee via gesprek naar uitvoering.

Het resultaat

Nabestaandendesk

Een speciaal voor dit doel samengesteld projectteam van tien collega’s van diverse businesslines binnen de ANWB ontwikkelde op basis van de Ideale Journey een aantal verbeteringen om het proces van het melden van een overlijden te optimaliseren. Van Eden: “We hebben het keuzemenu van ons Leden Service Center hierop aangepast. Bovendien hebben we een dedicated Nabestaandendesk ingericht die de melding van overlijden van A tot Z in één keer kan afhandelen. Dit past goed bij de behoefte van de persona die graag persoonlijk contact en empathie ervaart.

Nagenoeg alle ontwikkelde oplossingen zijn inmiddels geïmplementeerd. Hoewel het nog te vroeg is om al een meetbaar (NPS-)effect te zien, is Van Eden ervan overtuigd dat gekozen aanpak zijn vruchten afwerpt. “We horen toch geregeld in de telefoongesprekken terug dat mensen de manier waarop we het nu aanpakken echt ‘des ANWB’s’ vinden, ofwel in lijn met onze verdere dienstverlening. Maar ook intern is er een merkbaar positief effect: een aantal hardnekkige problemen in de systemen is inmiddels opgelost omdat de business nu pas de negatieve impact op de klantbeleving ervan inzag. Deze Journey wordt binnen de organisatie gezien als een voorbeeldcase als het gaat om hoe we veel meer ANWB-breed moeten gaan werken, denkend vanuit de behoeften van onze leden.”

Danique Veeneman
Managing Consultant

Benieuwd naar de mogelijkheden?

We vertellen je graag hoe jij ook een 9+ organisatie kan worden.