Altuïtion helpt organisaties niet alleen om uit te groeien tot een 9+ organisatie, gebouwd op het fundament van klant- en medewerkersbeleving. Altuïtion ondersteunt organisaties ook om een extra stap te zetten door het – in co-creatie – ontwikkelen van nieuwe proposities, zodat zij duurzaam relevant zijn in een continue veranderende wereld. Op basis van echte klantinzichten en met behulp van Business Model Canvas-technieken creëren we samen met de klant (en desgewenst met onze partner Business Models Inc.) nieuwe waardeproposities, die maximaal aansluiten bij de wensen van de eindklant.
Outside-in innovatie in drie hoofdstappen
We ondersteunen bedrijven om het perspectief te veranderen van inside-out naar outside-in denken en de toegevoegde waarde te (her)ontdekken. Dit doen we in een aantal stappen:
- We starten na een vooronderzoek met een gezamenlijke Design Thinking Day waarin we versneld met alle betrokkenen in kaart brengen waar het bedrijf op dit moment staat en in een concurrentiematrix de positie ten opzicht van de huidige en nieuwe concurrentie geplot wordt. Kennismaken met het concept van Design Thinking staat voorop en in een Context Map worden het huidige speelveld en de uitdagingen vastgelegd. In deze fase worden eerste contouren van een propositie geschetst en hypotheses ontwikkeld.
- Vervolgens gaan we het veld in en spreken we klanten. We gaan op klantsafari om de voice of the customer inzichtelijk te krijgen. Wat speelt er aan de kant van de klant? Wat zijn de afwegingen die de klant maakt bij het kopen van producten en diensten en waarom kiezen ze hierbij voor bepaalde kanalen, platformen en organisaties? En welke aspecten spelen hierin een doorslaggevende rol? Het gaat erom de klanten echt te begrijpen, inclusief hun te klaren klussen, hun pijnpunten en hun voordelen, en jouw aanbod aan hen. Op basis van deze inzichten kan een Waardepropositie Canvas worden opgesteld. Als alle klantinzichten zijn opgehaald, volgt een Insights day waarin alle ins en outs met het team worden gedeeld. En echt wordt doorleefd wat de klant zoekt.
- Vervolgens worden in een of meerdere Design & Ideation Days drie tot vijf mogelijke proposities ontwikkeld met behulp van het Waardepropositie Canvas en het Business Model Canvas. Dit gebeurt sowieso in co-creatie met onze klant en bij voorkeur ook met de klant van onze klant. Zodra de conceptproposities ontwikkeld zijn, af zijn worden deze getoetst bij klanten. De hele aanpak is erop gericht om met een doorlooptijd van 16 weken een fundament voor nieuwe, winnende proposities te creëren die er voor zorgen dat klanten zich blijvend met jou verbinden.